Tuesday, September 8, 2009

Saya.KATA.INI

بسم الله الرحمن الرحيم
Salamun'alaik



2 months to go uni,,hell yeah!! Da na abes da, seronok utk tamatkn pengajian ni rasa mcm tak la lama sgt bila kotak bulat kt atas ni suddenly terfikir kt baki duit pinjaman yg masih belum layak untuk dipanggil baki,ngee..menulis atas dasar suara yg tak kesampaian, isu pelajar dan pinjaman da jadi santapan halwa telinga ni setiap kali saya menjejakkn kaki ke kolej. Jadi saya tak tahu apakah isu ini pernah saya suarakn,(kpd ayahanda: Encik Ibrahim Mat Hassan), since beliau sahaja yg acap kali sharing lots of issue dgn saya. tetapi membabitkannya selalu saya elakkan.Tetapi kenapa kali ini berbeza? (Y uni..?) Maybe because I’m about to face it..heh


(RTJ: Read, Think and Judge) CAUTION: Elakkan menilai berlandaskan emosi..ttp kewajaran..1st time posting hot issue, tersilap tinta,maaf dipinta.(Tidak berniat utk menjejaskn mana2 pihak, hanya nukilan pandangan semata.) Anyway,suara saya: sbg seorang gadis merangkap seorang pelajar yang melihat ketandusan pimpinan yg Gah pada pandangan sekutunya tetapi hakikatnya k*nd*m pada pandangan rakyat scara major. (nak trus lg ka ni uni..ish..) berbalik kepada isu td,sbg seorang yg bakal meraih gelaran EX.stud, saya terfikir,kalo saya gadis pro kerajaan, perlukah saya membalas budi kerajaan yg telah bnyk mmbantu sepanjang saya belajar? Daripada research saya, ramai yg jwb ‘YES’. Doesn’t matter, it’s just a question neway.. Tp kalo saya pro pembangkang?he..


”Kerajaan, kerajaan…? adakah saya perlu membalas budi, jasa baik anda yang telah memberi saya pinjaman/biasiswa untuk menanggung kos pembelajaran saya?” tapi walhal perkara lain pula yang berlaku...saya la tu, mybe bukan saya sorang malah lebih 80% pelajar universiti lebih cenderung untuk pro kepada pembangkang,don’t they? Jadi persoalannya, adakah saya ni seorang yang tidak reti bahasa, tidak tahu membalas budi. Adakah duit kerajaan(MARA) yang saya gunakan itu duit UMNO, duit kelab PUTERI, duit MCA, duit MIC, atau duit milik individu tertentu dalam kerajaan duit bapak si polan-polan? Tentunya tak la kan? duit kerajaan la, kerajaan sekarang yang dibarisi lebih daripada 2/3 dewan parlimen yang terdiri daripada Barisan Nasional, duit rakyat, duit rakyat yang membayar cukai, termasuk la saya, anda ,famili anda, famili saya yang sdh tentu bkn famili anda, dan kita semua :)


Habis kita ni? Kalau dah tahu ada antara kita yang tak sokong kerajaan jadi tak payah la kita mohon pembiayaan ini. Pakai duit sendiri la camtu. Jadi simple cakap,kalau yang pro pembangkang ni tak payah la bayar cukai, buat apa nak bayar cukai nak kayakan kerajaan, entah mana-mana digunakan duit kita itu, telus ke tidak kita tak tahu, umumnya tahu banyak dihabiskan kepada kroni-kroni,jadi macam mana selesai? Semua orang yang pro pembangkang tak payah la bayar cukai, pasal apa nak bayar bukan dia orang nak kasi kat kita pun.Ke guane?[sigh]..

(saba dulu..sikit lg ni)

Kesimpulannya tak payah la dibangkitkan isu pelajar institusi pengajian tinggi atau institusi pembelajaran umum kita tak mengenal budi. Suara saya: kerajaan sepatutnya bersikap lebih adil dan saksama, jangan bertindak zalim (pada yang merasa), uruskanlah amanah yang diberikan oleh Allah SWT kepada kita dengan baik, kelak kita akan diadili oleh-NYA. Satu persatu,huh.. Mana mao lari?Kerajaan pembangkang di Terengganu tidak pun bersikap begitu, ayah saudara saya yang ramai pro BN dapat rezeki yang diberikan oleh PAS. Tak ada diskriminasi pun, So ?

Itulah masalahnya org kerajaan buat kerja, amanah yang diberikan oleh rakyat dia tak ikhlas, dia nak org balas. “Aku beri ke mung pinjamang utk belajo, kekgi mung kena la sokong aku,pahang?” Walaupun tidak disuarakan, tapi bolehkah saya simpulkan sedemikian? Kalau orang ikhlas buat kerja kerana Allah, insyallah segala amalan kita akan diberkati Allah. Saya tujukan nasihat ini kepada saya sendiri, ikhlaskan diri dalam melakukan pekerjaan atau amanah yang diberikan kpd kita. Di akhirat kelak, Allah akn tanya ke apakah sokongan kepada pemerintah berjaya menjejaskan USA? Hehe..Tetapi yang ditanya Allah kelak adalah, 'Apakah yang kamu lakukan untuk agama kamu?! Jadi amat penting untukkita sama-sama berpesan-pesan dalam perjalanan seharian.Sesungguhnya setiap langkah kita seharian adalah titik perjuangan, perjuangan untuk mendapat keredhaan-Nya. a.k.a: NASIHATI SAYA


*sepintas sekadar melunaskan rasa
*iLiB'sTune

0 comments:

Post a Comment

TENTANG BLOG Ana'aQu

بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamual'alaikum w.b.r
Hanya sekadar pemula,xde apa yang istimewa tentang site ni melainkan ia istimewa kpd tuan punya blog ni shj..:) Memandangkan baru bertatih build up blog ni, agak banyak jgk la bulu kening ni gugur, jari tangan pun da serupa ranting da,ye la..nak siapkan pun sampai merah2 mata duk stared kt coding-coding tu.Arrrgh!! Its almost 2 weeks! But still under construction.Anyway, sign up untuk blogging ni bukanlah untuk meraih palls semata, but bila umo da semakin tue ni, rase mcm celik pada zahir tapi hakikatnya buta pada batinnya.Yela, hehe. Bese la, bila jumpa kawan, ayat last dorang bila nak berpisah bunyi camni "t jgn lupa kontek kita ea uni,ade e-mail kan?blog ada?" (R?blog?bkn dr. Mahathir pnye site ka tu?) itu la yg saya terlintas kt fikiran last 3 years bila kawan saya lontar propaganda berbentuk soalan tu.Hahaha,,lawak bila pikir balik,harap2 adek2 saya x baca post ni.Bukan malu,tp ..6t x rock la beb..apepun,skang da final sem,a sem which gimme a bundle of free time,suppose there are few projects and a research to be completed, tp ni la contoh pelajar 'buta' yg ske ambil kesempatan, hihihi..(jgn ikut) kalau kwn2 rase bosan nengok blog ni,do drop some comments or an advise la..dialu2 alukan.SAYA BUDAK BARU BELAJAR, KALAU SALAH TLG e-mailkn ke rustyqalaam@rocketmail.com

  © Blogger template PingooIgloo by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP