Friday, September 11, 2009

Akak la tefung kalu ade tefung

بسم الله الرحمن الرحيم
Salamun'alaik


                                                      bukan gambar hiasan,tp makanan**

Tgk jam da pukul 4.16.Nk kjutkn dak umah time ni..hum..seems awal lg. Nope! (Jangan Uni..nanti kne mara lagi..dorang kn slalu makan sahur lewat..lpe ke?Kak La plak kalau mara,slalu membebel sleng lughah klantan,hahaha..Lena lagi dorang tido tu, Task kjutkan kwn2 untuk qiam da selesai termasuk la kwn2 kat UDM nun kt puncak Ganu nung,huh,,Wut else?Saya yg ABC ni plak, duk mikir sal Ummi yang call siang td, suh balik cpt untuk settlekn hal claim insurance, excident end of 2007 aritu. Ble na siap tah.Prut ni plak duk merayu na mkn pizza.mmmmm...mmmm...pizza,ummi,pizza,ummi,pizza,ummi.Ummi la,dun worry Ummi, I’ll keep my promise k?:)

Huh,petang tadi, tengah duk sembang ngan Ummi, tiba2 saya terdengar suara adik pompuan saya yang bongsu tu sapa Ummi. Ish? Ade plak budak tu? Da Seminggu saya call dia,but she din even pick up her phone! Ish!(expert btol lam bab2 supaya org pijak prot dia) Nanti dia.Ummi cakap dia x bawak henfon pegi mana2,daa…So buat apa henfon tu dek…mmm?akak rindu ni! Datu, tros la saya cakap kat Ummi suh panggey budak btuah tu.”Adek,cpt,ni akak nok cakak,kabo ke kak yg rambok adek panjang doh,” Ummi pnggil budak tu. Haha..dengar ja suara dia,hummm…isk3..dramanya spt dibawah:

Adek Kak yg Itam : Salam’alaikum kak..(agaknya tersengeh kut)
Saya : W’slm,dek..buat mende tu syg,..?
Adek Kak yg Itam : Baghu lepah mandi.
Saya : Yeke….(sob,sob,sob)
Adek Kak yg Itam : Kak?
Saya : ………………………………….
Adek Kak yg Itam : Kak? Eh kak?
Saya : Adek puase gane doh?
Adek Kak yg Itam : Ok je kak..Adek blajo banyok dh Bhs Arak kt
skolah,tauhid,fekoh..
Saya : Iye..? Ish? Baguhnye..?!Pose bape ari doh tingga?
Adek Kak yg Itam : 10,ehehehe..
Saya : ………………………………….
Adek Kak yg Itam : Kak? Kak?

(Tiba2 terdengar Ummi jerit dr jauh)
“ Bakpe oh dek? Kalu kak nangih, letok tefung tu Dek,habih kredik ummi kekgi!”

Saya : Adek kak..
Adek Kak yg Itam : Ye kak..jangang r ginning..
Saya : Dok lame doh ni..Adek jangang lupe ngaji neh.Ngaji sokmo.
Adek Kak yg Itam : Ok kak..(sengeh lagi kut)
Saya : Engat, jangang cakak kaso nge Ummi.
Adek Kak yg Itam : Ok kak..
Saya : ………………………………….
Adek Kak yg Itam : Kak balik ghaye bile?
Saya : Baguh..insyaAllah, 16 ni br abih kelah, panjang umo sapa la. K, dek..kak letok dulu,engat pesang kak.
Adek Kak yg Itam : Ok..Adek ingak..Eh Kak? Nok cakak ngeng Ummi agi dok?
Saya : Ha, ye..
Adek Kak yg Itam : k…kak, salam...
Saya : W’slm…

Hum..tu la adik bongsu saya, Arfa Nadia binti Ibrahim. Dia ni laen cket dari yang laen,tune dgn dia ni msti mau kaw. Sala tune, rosak abes..jangan kate na ikut,dengar cakap pun dia tanak..hehe..biasa la,,5 orang anak ummi, 5 pesen datangnya pakej perangai tu, Saya pun ada perangai jgk,tp x payah la reveal, Kl nak tao,lawati la blog ummi saya(Ummi blum decide lg pn na buat blog or friendster) thihihihi...Tp utk adik yg bongsu ni, kne ade tune yg lembut tapi tegas, umpannya, cakap dengan senyuman, ayatnya: 'Jum kita buat sama2.Buat dengan kak'.mmm,x la susah kalau kita faham budak2 ni. Yang penting, adapt dulu dgn sifat dia tu. Jangan nak kira amarah dan angin kita ja..kalau nak kata kita yg besar ni sumenye btol,blum tentu lagi,kadang2 dorang tend utk ada point of view dorang sendiri,so let them voice it out loud. Then baru la kita basuh mana yg patut..hehe,,Tp saya masih pegang ranking sis/bro dia yg paling garang katanya.Hum..xpe la dek ea,asalkan dia dpt ikut cara saya na ajar dia ni.

Rindu sangat kat dia, lama tak dengar dia mengomel cakap kan bagus kalau saya jadik adek dia. Sungguh cis di situ,da la dia tu x hensem,hahaha..So point saya yang xde kne mengena lansung pepagi bute ni ialah, SILA ANGKAT TELEFON SEKIRANYA IA BERDERING!!.Sebab kalo x,ia sememangnya boleh mendatangkan kemurkaan tahap dewa buat si pemanggil itu,sekian n btw, dh nk azan subuh..kl korang boley dengar isi hati laptop ni kn,mesti dia cakap “tulun..tulun..panas,,panas..cooler ni x bes” da 2 nites in row x off-off, so? Stop it Uni.. Pegi pack barang2! Da xde masa na packing,Sabtu Ahad kena buat esemen, Isnin da na kne tolak blk Ganu!(xdpt tiket,ponteng klas 3 ari) Yeeeeha…:D


**LOVE 'N' RESPECT**
**iLiB'sTune**

6 comments:

Anonymous,  September 11, 2009 at 7:06 PM  

syahdu..

:manusia

Ana`aQu September 12, 2009 at 5:23 AM  

Xdenye shahdu,,nak marah tp tak jadi..hehe

Anonymous,  September 12, 2009 at 7:04 AM  

bestnya ada akak camni.

=)

:manusia

Anonymous,  September 13, 2009 at 12:25 AM  

sedeynyerrrr........
nok nangih brase...dakper,nok balik doh kang...
sabor2...
-skylock6-aka Van diesel

hansuke October 14, 2009 at 1:46 AM  

manja rupenya kamu ni yuni..hahaha~
yela adik pompuan memang cmtu, susah nk ditegur, byk cara nk kena approach, fening2..:)

Ana`aQu October 14, 2009 at 9:47 AM  

yeah..btl tu,yg ni laen cket hansuke..tp dya nice..cuman kna follow dya dlu..
then br cucuk,,saba kne 150% la..nah,kta ni plak cm antu jua..kne bertapa 40 ari 40 mlm la nmpaknya..aduhai adek kak..

Post a Comment

TENTANG BLOG Ana'aQu

بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamual'alaikum w.b.r
Hanya sekadar pemula,xde apa yang istimewa tentang site ni melainkan ia istimewa kpd tuan punya blog ni shj..:) Memandangkan baru bertatih build up blog ni, agak banyak jgk la bulu kening ni gugur, jari tangan pun da serupa ranting da,ye la..nak siapkan pun sampai merah2 mata duk stared kt coding-coding tu.Arrrgh!! Its almost 2 weeks! But still under construction.Anyway, sign up untuk blogging ni bukanlah untuk meraih palls semata, but bila umo da semakin tue ni, rase mcm celik pada zahir tapi hakikatnya buta pada batinnya.Yela, hehe. Bese la, bila jumpa kawan, ayat last dorang bila nak berpisah bunyi camni "t jgn lupa kontek kita ea uni,ade e-mail kan?blog ada?" (R?blog?bkn dr. Mahathir pnye site ka tu?) itu la yg saya terlintas kt fikiran last 3 years bila kawan saya lontar propaganda berbentuk soalan tu.Hahaha,,lawak bila pikir balik,harap2 adek2 saya x baca post ni.Bukan malu,tp ..6t x rock la beb..apepun,skang da final sem,a sem which gimme a bundle of free time,suppose there are few projects and a research to be completed, tp ni la contoh pelajar 'buta' yg ske ambil kesempatan, hihihi..(jgn ikut) kalau kwn2 rase bosan nengok blog ni,do drop some comments or an advise la..dialu2 alukan.SAYA BUDAK BARU BELAJAR, KALAU SALAH TLG e-mailkn ke rustyqalaam@rocketmail.com

  © Blogger template PingooIgloo by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP